HMS og MILJØ
Systematisk HMS-arbeid
Gjennom systematisk HMS arbeid skal vi skape et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon, trygghet for fysiske og psykiske skadevirkninger, trygge ansettelsesforhold og likebehandling.
Arbeidsmiljø handler om hvordan arbeid planlegges, organiseres og gjennomføres, og bygger på internkontrollforskriftens krav om et kontinuerlig og systematisk HMS-arbeid som er i tråd med vår overordnede HMS-målsetting og kravene i arbeidslivet.
Aktiv skal tilfredsstille miljømål for indre og ytre miljø, innkjøp, transport og avfall.
Klima og miljøvennlige prosjekter blir stadig mer etterspurt. Vi satser på flere ombruksprosjekter i samarbeid med våre samarbeidspartnere. Aktiv har satt konkrete mål for utslippskutt og avfallsreduksjon.
Vi arbeider for:
- Forebygge helseskader og arbeidsulykker.
- Skape trivsel på arbeidsplassen.
- Driften skal gi minst mulig påvirkning på ytre miljø.
- Utvikle ett trygt og sikkert arbeidsmiljø.
- Sikre at lover og forskrifter for HMS oppfylles.
- Produkter og tjenester skal være sikre for våre kunder og leverandører.
Miljø
Vi er opptatt av vårt samfunnsansvar, og setter høye mål for vår miljøinnsats. Derfor arbeider vi aktivt med å minimere vår påvirkning på miljøet, og ser med stor glede at fokuset på bærekraft i våre prosjekter stadig øker.
Vi arbeider for:
- Bidra til bærekraftige byggeprosesser
- Minimere vårt klimaavtrykk
- Bidra til energieffektivisering av bygg
- Minimere avfall
- Bidra til økt gjenvinning
- Bevisstgjøre oss selv og våre samarbeidspartnere på vårt samfunnsansvar
Hvordan jobber Håndverksteknikk AS med Åpenhetsloven
Håndverksteknikk AS er godt i gang med arbeidet rundt Åpenhetsloven, som er en lov om virksomheters åpenhet og arbeid med grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold. Loven tredde i kraft 1. juli 2022.
Håndverksteknikk skal gjøre gode valg av leverandører og underleverandører, og hindre at useriøse og kriminelle aktører kommer inn i kontraktkjedene.
Håndverksteknikk AS arbeider for å sikre ansvarlighet i alle deler av vår virksomhet. En viktig del av hvordan vi jobber for å sikre en bærekraftig forretningspraksis er vårt rammeverk for gjennomføring av aktsomhetsvurderinger.
Aktsomhetsvurderinger i Håndverksteknikk AS betyr at menneske- og arbeidstakerrettigheter og miljø er ivaretatt i virksomheten vår.
Bærekraftig forretningspraksis er en del av Håndverksteknikk AS sin strategi og målsetning. Gjennom balansert økonomi, samfunn og miljø skal Aktiv bidra til en bærekraftig utvikling. Våre samarbeidspartnere skal kunne stole på at mennesker og miljø er ivaretatt i våre prosjekter.
Gjennomføring av aktsomhetsvurderinger blir i 2022 et lovkrav i Norge gjennom Åpenhetsloven. Åpenhetslovens formål er «å fremme virksomheters respekt for grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i forbindelse med produksjon av varer og levering av tjenester».
Vårt arbeid tar utgangspunkt i FNs veiledende prinsipper for næringsliv og menneskerettigheter (UNGP, 2011) og OECDs modell for aktsomhetsvurderinger for ansvarlig næringsliv (OECD, 2018).
- Aktsomhetsvurdering er et viktig verktøy for å identifisere risiko for brudd på rettigheter eller negativ påvirkning på miljø og klima. Vi prioriterer tiltak der vi ser at risikoen er størst. Identifisering av risiko, vurdering-, prioritering- og implementering av tiltak kaller vi aktsomhetsvurderinger.
- Vår bærekraftstrategi og vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger er forankret hos ledelsen og styret. Vi har en tydelig ansvars- og oppgavefordeling innen fagfeltet. Vi har etiske retningslinjer (1) som inngår i avtaleverket med våre leverandører og samarbeidspartnere.
- Samarbeid og dialog med våre interessenter er en viktig del av rammeverket for aktsomhetsvurderinger og vi jobber systematisk for å innhente innspill fra, og involvere, relevante interessenter.
- Vi har en rutine for ansvarlig innkjøpspraksis (2) som bidrar til å forebygge og redusere sannsynlighet for negativ påvirkning.
- Vi har et system for oppfølging og overvåking (3,4) av våre leverandører slik at vi kan håndtere prioriterte risikoområder. Vi gjennomfører periodisk evaluering (3,4) av vårt arbeid med aktsomhetsvurderinger gjennom intern og ekstern revisjon.
- Vi har etablert rutiner for håndtering og gjenoppretting dersom et brudd eller avvik har skjedd. Der leverandøren/samarbeidspartner er ansvarlig for den negative påvirkningen eller skaden er de også ansvarlig for gjenoppretting (5,6). Tiltakene overvåkes og rapporteres i våre månedlige rapporteringsmøter.
Krav til leverandører og samarbeidspartnere
Vi forventer at våre leverandører og samarbeidspartnere arbeider målrettet og systematisk for etterlevelse av våre etiske retningslinjer for leverandører og samarbeidspartnere som dekker grunnleggende krav til menneskerettigheter, arbeidstakerrettigheter, antikorrupsjon og miljø
På oppfordring fra Håndverksteknikk AS skal våre leverandører og samarbeidspartnere kunne dokumentere hvordan de selv, og eventuelle underleverandører, arbeider for å etterleve retningslinjene.
Dokumentasjon
(1) Retningslinjer for Etikk og samsvar, arkivert Bedriftsopplysninger 2.20 og 2.6 håndbok
Verdigrunnlag AB
(2) Retningslinjer for innkjøp og Samfunnsansvar, arkivert Bedriftsopplysninger 2.22
Innkjøpsrutine, arkivert Bedriftsopplysninger 2.26
(3) Prosedyre for evaluering, utvelgelse og oppfølging av leverandører, arkivert 14.2 Påsyn UE
HMS Erklæring verne og ansvarsforhold UE, arkivert Mal HMS hoved 10.1.8
(4) Eksterne inspeksjoner iht. Internkontrollforskrifter § 5,7 Tilsynsmyndighet,
arkivert 14.8. Ekstern kontroll
(5,6) Rapportering påsyn internt-eksternt (navn prosjekter sladdet) utarbeides årlig